Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Esa, Yang tiada Tuhan yang berhak disembah selain Dia dan tidak ada pula Tuhan yang disembah dengan hak selain Dia, Tuhan para nabi: Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad, penutup para nabi, semoga selawat dan salam selalu terlimpah kepada mereka semuanya.

Wahai orang-orang yang masih dalam kekafiran, yang berakal baik lelaki atau perempuan! Kepada kamu aku tujukan seruan ini - Seruan Menuju Keselamatan dan Kebahagiaan. Aku katakan di sini: "Selamatkanlah diri kamu daripada azab Allah Yang Maha Tinggi - Azab yang akan datang setelah engkau mati kemudian diletakkan dalam kubur dan azab yang menunggu di neraka Jahannam.

Selamatkan diri kamu dengan beriman kepada Allah sebagai Rabb, Muhammad sebagai Rasul dan Islam sebagai pedoman hidup. Katakan dengan penuh kejujuran: "Laa ilaaha illallah MuhammadurRasulullah". Tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan Muhammad adalah hamba dan utusan Allah.

Kemudian solatlah lima waktu, tunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadan dan mengerjakan haji ke Baitullah Al-Haram jika engkau mampu. Umumkanlah keislaman kamu kepada Allah, sesungguhnya tidak ada keselamatan bagi kamu dan juga tidak ada kebahagiaan kecuali dengan itu.

Sesungguhnya aku (Razali bin Zakaria) bersumpah untuk kamu dengan nama Allah Yang Maha Agung yang tidak ada Tuhan kecuali Dia, bahawa Islam ini adalah agama yang haq, Allah tidak menerima agama daripada seorang pun selain agama-Nya, dan aku persaksikan kepada Allah, Malaikat dan seluruh makhluk bahawa tidak ada Tuhan kecuali Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah hamba dan utusan Allah, dan sesungguhnya Islam adalah agama yang benar serta aku termasuk orang yang menyerahkan diri kepada Allah. Aku bermohon kepada Allah Taala dengan nikmatnya dan kemuliannya agar mematikan aku sebagai orang Islam yang sebenarnya. Demikian juga keturunanku dan seluruh saudaraku kaum muslimin, dan agar mengumpulkan kita di syurga Na’im bersama Nabi kita Muhammad yang jujur lagi dipercayai, dan seluruh para Nabi, keluarga Nabi kita dan para sahabatnya.

Ketahuilah! Bukankan sudah aku sampaikan? "Ya Allah! saksikan." Semoga selawat dan salam tercurah kepada Nabi Muhammad, keluarga dan sahabat baginda dan segala puji bagi Rabb pemelihara sekalian alam.

counter

Thursday, December 11, 2014

TAHNIAH KEPADA SKUAD HARIMAU MALAYA - HARI TERAKHIR DI BERITA HARIAN



PERTAMA: TAHNIAH KEPADA SKUAD HARIMAU MALAYA

KEDUA: Jamuan hebat. Tidak dapat hendak digambarkan perasaan aku apabila hari ini adalah hari terakhir aku sebagai staff Berita Harian selepas bersama akhbar unggul di Malaysia selama 30 tahun.

Hujan lebat di luar pejabat Berita Harian di Jalan Riong, Bangsar tidak terasa bagi 20 staff BH yang menamatkan perkhidmatan secara sukarela. Resah, esakan tangis sudah didengari sejak beberapa hari lalu dimulai dengan mesyuarat mingguan eksekutif pada Selasa lalu.

Hari ini, sekali lagi lebih 100 staff BH yang hadir bersama CEO NSTP, Datuk Azlan Abdullah dan Pengarang Urusan NSTP, Datuk Abdul Jalil Hamid, sebak mendengar permulaan ucapan Timbalan Pengarang BH, Badrulhisham Othman, yang bernada sedih.

Air mata aku juga bergenang di kelopak. Ku tahan daripada menitik di atas lantai Berita Harian.

Giliran aku memberi ucapan, aku hanya mengucapkan jutaan terima kasih, memohon maaf dan memberi kata semangat kepada rakan-rakan yang akan ditinggalkan.

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama, wartawan BH meninggalkan byline.

Apakah pisang akan berbuah,
Yang diasah perah rapuh,
Yang dibilang tidak berjampi,
          Apakah enau akan berubah?,
          Yang patah takan tumbuh?,
           Yang hilang tidak berganti?.

Gambar kurang baik, aku menerima plak kenanagan daripada Datuk Azlan sambil diperhatikan Satuk Abdul Jalil dan Badrulhisham.

Bersama Puan Norhayati Md Said (Pengarang Eksekutif Berita - yang juga akan meninggalkan BH), Norfatimah (bekas eksekutif BH), Badrulhisham, aku, Zainor Said (Pengarang Eksekutif BH2 - juga meninggalkan BH) dan Pengolong Ketua Unit Grafik BH, Yoyo.

Yang akan meninggalkan BH memotong kek dan pulut kuning.

No comments:

Post a Comment