Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Esa, Yang tiada Tuhan yang berhak disembah selain Dia dan tidak ada pula Tuhan yang disembah dengan hak selain Dia, Tuhan para nabi: Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad, penutup para nabi, semoga selawat dan salam selalu terlimpah kepada mereka semuanya.

Wahai orang-orang yang masih dalam kekafiran, yang berakal baik lelaki atau perempuan! Kepada kamu aku tujukan seruan ini - Seruan Menuju Keselamatan dan Kebahagiaan. Aku katakan di sini: "Selamatkanlah diri kamu daripada azab Allah Yang Maha Tinggi - Azab yang akan datang setelah engkau mati kemudian diletakkan dalam kubur dan azab yang menunggu di neraka Jahannam.

Selamatkan diri kamu dengan beriman kepada Allah sebagai Rabb, Muhammad sebagai Rasul dan Islam sebagai pedoman hidup. Katakan dengan penuh kejujuran: "Laa ilaaha illallah MuhammadurRasulullah". Tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan Muhammad adalah hamba dan utusan Allah.

Kemudian solatlah lima waktu, tunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadan dan mengerjakan haji ke Baitullah Al-Haram jika engkau mampu. Umumkanlah keislaman kamu kepada Allah, sesungguhnya tidak ada keselamatan bagi kamu dan juga tidak ada kebahagiaan kecuali dengan itu.

Sesungguhnya aku (Razali bin Zakaria) bersumpah untuk kamu dengan nama Allah Yang Maha Agung yang tidak ada Tuhan kecuali Dia, bahawa Islam ini adalah agama yang haq, Allah tidak menerima agama daripada seorang pun selain agama-Nya, dan aku persaksikan kepada Allah, Malaikat dan seluruh makhluk bahawa tidak ada Tuhan kecuali Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah hamba dan utusan Allah, dan sesungguhnya Islam adalah agama yang benar serta aku termasuk orang yang menyerahkan diri kepada Allah. Aku bermohon kepada Allah Taala dengan nikmatnya dan kemuliannya agar mematikan aku sebagai orang Islam yang sebenarnya. Demikian juga keturunanku dan seluruh saudaraku kaum muslimin, dan agar mengumpulkan kita di syurga Na’im bersama Nabi kita Muhammad yang jujur lagi dipercayai, dan seluruh para Nabi, keluarga Nabi kita dan para sahabatnya.

Ketahuilah! Bukankan sudah aku sampaikan? "Ya Allah! saksikan." Semoga selawat dan salam tercurah kepada Nabi Muhammad, keluarga dan sahabat baginda dan segala puji bagi Rabb pemelihara sekalian alam.

counter

Monday, December 29, 2014

SEKADAR NASIHAT TATKALA BERDEPAN BENCANA



Allah berfirman yang bermaksud:
"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar daripada dosa-dosa kamu. " (Al-Quran surah as-Syura: 30)
{Ayat ini jelas menunjukkan bahawa segala bala yang menimpa manusia adalah disebabkan oleh dosa-dosa manusia. Sekiranya Allah itu tidak mempunyai sifat pemurah dan penyayang, sudah pasti setiap dosa yang dilakukan oleh anak Adam akan ditimpa bala dan musibah yang tidak putus-putus. Tetapi kerana Allah itu bersifat Maha Pengasih lagi Maha Pengampun maka banyak dosa-dosa manusia diampunkanNya tanpa dibalas dengan bala. Setiap bala yang diturunkan dan setiap musibah yang menimpa manusia adalah disebabkan oleh dosa dan kesalahan manusia itu sendiri. Apabila Allah menurunkan balaNya, bala ini bukan sahaja menimpa mereka yang bersalah dan berdosa sahaja tetapi menimpa keseluruhan manusia. - Datuk Abu Hassan Din Al Hafiz}
Oleh Mufti Umum Kerajaan Arab Saudi,
Sheikh Abdullah bin Abdul Aziz bin Baaz

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam semoga senantiasa tercurah ke atas utusan Allah (Muhammad SAW), keluarga, sahabat dan siapa saja yang berjalan di atas petunjuknya.

Adapun selanjutnya:

Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui atas apa yang diputuskan dan ditentukan. Sebagaimana Dia Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui terhadap apa-apa yang disyariatkan dan diperintahkan. Allah menciptakan setiap kejadian sekehendaknya dan menentukannya untuk tujuan menakuti hamba-Nya dan mengingatkan mereka atas apa yang wajib bagi mereka dari hak-hak Allah, dan memperingatkan mereka dari menyekutukan (berbuat syirik), menyelisihi dan melanggar perintah-Nya. Sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:

"........dan biasanya Kami tidak menghantar turun mukjizat-mukjizat itu melainkan untuk menjadi amaran (bagi kebinasaan orang-orang yang memintanya kalau mereka tidak beriman)." (Al-Quran surah al-Isra': 59)

Firman-Nya yang lain bermaksud:

"Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhan mu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?" (Al-Quran surah al-Fushilat:53)

Firman-Nya yang lain bermaksud:

"Katakanlah: “Dia lah yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa (bala bencana), dari sebelah atas kamu, atau dari bawah kaki kamu, atau Dia menjadikan kamu bertentangan dan berpecah-belah – berpuak-puak, dan Dia merasakan sebahagian daripada kamu akan perbuatan ganas dan kejam sebahagian yang lain”. Perhatikanlah bagaimana Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan (yang menunjukkan kebesaran Kami) dengan berbagai cara, supaya mereka memahaminya." (Al-Quran surah al-An'am: 65)


Al-Bukhari di dalam sahihnya meriwayatkan dari Jabir bin Abdullah bahawa Nabi SAW berdoa ketika turun firman Allah "Katakanlah, Dialah yang berkuasa untuk mengirimkan azab kepadamu, dari atas kamu": "Aku berlindung (daripadanya) dengan wajah-Mu, ['atau dari bawah kakimu'].
Nabi SAW bersabda, "Aku berlindung (daripadanya) dengan wajah-Mu."

Abu Syaikh al-Ashbahani meriwayatkan dari Mujahid mengenai tafsir ayat di atas: 'Azab dari atas adalah guruh, batu dan angin, adapun azab dari bawah kaki adalah gempa dan gelinciran'.

Tidak diragukan bahawa banyaknya bencana yang terjadi di mana-mana pada masa ini adalah sebahagian daripada tanda-tanda bahawa Allah ingin menakuti (memberi amaran) kepada hamba-hambanya. Apapun yang terjadi di alam ini baik berupa gempa, banjir atau selainnya yang membahayakan hamba itu sendiri dan menyebabkan gangguan bencana, semuanya kerana sebab syirik dan maksiat.

Hal ini sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar daripada dosa-dosa kamu. " (Al-Quran surah as-Syura: 30)

Firman-Nya lagi yang bermaksud:

"Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri....." (Al-Quran surah an-Nisa: 79)

Dan firman Allah mengenai umat yang lalu bermaksud:

"Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu; dan ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggempakan bumi; dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi; dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri." (Al-Quran surah al-Ankabut: 40)

Yang wajib bagi setiap mukallah baik muslim ataupun selain mereka adalah bertaubat kepada Allah, istiqamah (tetap berada) di atas agama Allah, menjauhi segala hal yang dilarang daripada perbuatan syirik dan maksiat agar selamat di dunia dan akhirat dari segala keburukan. Agar Allah menjauhkan mereka dari segala musibah dan menganugerahi kebaikan.

Hal ini sebagaimana firman Allah yang bermaksud

"Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan." (Al-Quran surah al-A'raf:96)

Juga firman Allah mengenai ahlil kitab bermaksud:

"Dan kalau mereka bersungguh-sungguh menegakkan (menjalankan perintah-perintah Allah dalam) Taurat dan Injil dan apa yang diturunkan kepada mereka dari Tuhan mereka (Al-Quran), nescaya mereka akan makan (yang mewah) dari atas mereka (langit) dan dari bawah kaki mereka (bumi). Di antara mereka ada sekumpulan yang adil, dan kebanyakan dari mereka, buruk keji amal perbuatannya." (Al-Quran surah al-Maidah: 66)

Firman-Nya yang lain bermaksud:

"Patutkah penduduk negeri-negeri itu (bersedap hati) serta berasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada malam hari, ketika mereka sedang tidur? Atau patutkah penduduk negeri-negeri itu (bersedap hati) serta berasa aman daripada kedatangan azab Kami kepada mereka pada siang hari, ketika mereka sedang leka bermain-main? Patutkah mereka (bersuka ria) sehingga mereka berasa aman akan rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah? Kerana sebenarnya tidak ada yang merasa aman dari rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah itu melainkan orang-orang yang rugi." (Al-Quran surah al-A'raf: 97-99)

Al-Alamah Ibnu al-Qayyim berkata yang isinya sebagai berikut:
"Kadang kala Allah mengizinkan bumi pada sebahagian waktu untuk bernafas hingga terjadilah gempa besar yang menimbulkan ketakutan dan kengerian pada hamba-hamba-Nya sehingga mereka kembali kepada Allah dan meninggalkan kemaksiatan, merintih kepada Allah disertai penyesalan. Sebagaimana yang dikatakan oleh sebahagian salaf, "Bumi telah bergoncang, sesungguhnya Tuhan mu telah meminta kamu semua bertaubat". Ketika kota Madinah dilanda gempa, Umar Ibnu al-Khathab berkhutbah dan menasihati penduduknya, dia berkata, "Jika gempa itu kembali (terjadi di Madinah) aku tidak akan membiarkan kamu tinggal di dalamnya."

https://www.facebook.com/video.php?v=807639609303059

Perkataan para salafussaleh mengenai bencana

Yang wajib ketika terjadi gempa atau kejadian alam yang lain seperti gerhana, angin kencang dan banjir adalah segera bertaubat kepada Allah, merintih mengadu kepada-Nya dan meminta keafiatan, perbanyak berzikir kepadanya dan beristighfar (meminta ampun) kepada Allah.

Nabi SAW mengajar doa "Ya Allah, berilah pahala dalam musibahku ini dan berilah ganti bagiku yang lebih baik daripadanya." [Hadis riwayat Muslim].:

Di antara sebab keafiatan dan keselamatan dari setiap keburukan adalah kesilapan memimpin menangani pelaku kemungkaran dan menasihati mereka supaya kembali kepada kebenaran, sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (Al-Quran surah at-Taubah: 71)

Dan firman-Nya lagi yang bermaksud:

"Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: “Tuhan kami ialah Allah”. Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamaNya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa; - Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan." (Al-Quran surah al-Haj:40-41)

Firman-Nya yang lain bermaksud:
".....dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)[2]. Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu." (Al-Quran surah at-Thalaq: 2-3)

Ayat-ayat yang semakna banyak sekali. Nabi SAW bersabda:
"Siapa yang membantu hajat saudaranya, Allah pun akan membantu hajatnya." (Mutafakalaih)

Sabda Nabi SAW yang lain:
"Siapa yang menyelesaikan satu kesulitan mukmin yang lain dari kesulitan-kesulitan dunianya, akan Allah selesaikan kerananya satu kesulitan dari kesulitan-kesulitannya pada hari kiamat. Siapa yang melapangkan orang yang kesempitan (membebaskan seluruh hutang fakir miskin atau sebahagiannya) akan Allah mudahkan kesempitannya di dunia dan akhirat. Siapa yang menutupi aib muslim yang lain, akan Allah tutup aibnya didunia dan akhirat. Allah senantiasa menolong hambanya selama hambanya menolong saudaranya." [Hadis riwayat Muslim dalam sahihnya]

Hadis-hadis yang semakna banyak sekali.
Allah lah penanggungjawab dalam memperbaiki keadaan seluruh kaum muslimin dan memberi mereka kefahaman dalam agama serta istiqamah di atasnya. Bertaubat kepada-Nya dari segala dosa dan memperbaiki pemimpin kaum muslimin seluruhnya, menolong mereka dalam kebenaran dan meninggalkan kebatilan melalui perantaraan mereka. Memberi mereka  kemampuan untuk berhukum dengan syariat Allah dan menerapkannya kepada hamba-hamba-Nya, melindungi mereka dan seluruh kaum muslimin daripada kesesatan fitnah dan tipu daya syaitan sungguh Dia, Maha Penolong dan mampu atas hal itu.

Selawat dan salam semoga tercurah atas Nabi SAW kita Muhammad SAW, keluarga, sahabatnya dan siapa saja yang mengikuti mereka sampai Hari Kiamat.

Diterjemahkan dari:
Majmu Fataawaa wa Maqolat Munawwa'ah 9/148

Pesan saya:
JANGAN SEBAR FITNAH SEPERTI INI

No comments:

Post a Comment